fbpx

Blog

Alternativí zdroje bílkovin

Už jste někdy jedli cvrčky? Že ne? My už jsme je ochutnali. A řeknu vám, teda kromě toho, že se vám možná zasekne cvrččí noha mezi zubama, nepoznáte co vlastně jíte.

O tom, jaký druh hmyzu má nejvíce bílkovin, ale dnes psát nebudu. Za to se mrkneme na rostlinné zdroje, které seženete na každém rohu. ?
 
Ať už je váš důvod omezit nebo vyzkoušet i jiné zdroje bílkovin než maso jakýkoliv, měli byste zaručeně vyzkoušet některé z následujících rostlinných zdrojů:
 

Tofu

  • asi nejznámější a nejrozšířenější sojový výrobek,
  • vyrábí se různě ochucený – natural, uzený, marinovaný, chilli…,
  • můžete ho připravit naslano i nasladko,
  • obsahuje cca 13g bílkovin/100g,
  • obsahuje také vápník a hořčík.

Tempeh

  • méně známý než tofu,
  • vyrábí se, stejně jako tofu, pomocí fermentace, což je pro naše tělo velice zdravé (nesmíte ho však dále tepelně upravovat),
  • nejčastěji ho seženete jako uzený, marinovaný nebo smažený,
  • stejně jako tofu obsahuje hořčík a vápník,
  • obsahuje cca 20g bílkovin/100g.

Mungo fazole

  • zatím méně známý druh fazolí, který se ale už dá sehnat i v klasických hypermarketech – ideální je nechat je naklíčit a přidat do různých salátů i hlavních jídel,
  • obsahují spoustu minerálů a vitamínů,
  • obsahují zhruba 23g bílkovin/100g.

Cizrna

  • můžete ji připravit na spoustu způsobů – od lupínků, přes pomázanku zvanou humus, až po smažené kuličky, kterým se říká falafel,
  • je bohatá na železo a vápník,
  • obsahuje cca 20g bílkovin/100g.

Quinoa

  • nazývá se královnou obilovin,
  • je bezlepková a obsahuje všech 9 esenciálních aminokyselin,
  • můžete ji koupit ve 3 barevných variantách – černá, bílá a červená,
  • také se již objevuje i v nabídce hypermarketů,
  • obsahuje cca 14g bílkovin/100g.

Červená čočka

  • obsahuje velké množství vlákniny, které je důležitá pro zdraví naší mikrobioty,
  • na rozdíl od zelené čočky nenadýmá,
  • obsahuje cca 25g bílkovin/100g.

A nakonec…
 

Cvrččí mouka

  • 2x více železa, než špenát,
  • 1,5x více vápníku, než mléko,
  • 58g bílkovin/100g.

No, ne nadarmo se nazývají cvrčci superpotravinou budoucnosti…

Stačí pouze rostlinné bílkoviny?

Určitě ano, důležité je ale kombinovat různé zdroje a neomezit se pouze na jeden druh. Samozřejmě nemusíte být hned vegetariáni a čas od času si dopřát i maso.

Mišák

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *