fbpx

Blog

Co nevíte o kofeinu.

Nejrozšířenější návyková látka, kterou podáváme i dětem.

2, 3 nebo dokonce 6 espress denně? Možná máte ve svém okolí někoho, kdo nemá problém vypít tolik šálků kávy a posledním to zapít na dobrou noc. Jestli ovšem patříte k lidem citlivým na kofein, stejně jako já, neusli byste až do rána, nehledě na to, že by vám mohlo hrozit předávkování.

Pojďme se podívat na to co kofein způsobuje a proč je na něj někdo více citlivý.

 

Jak kofein funguje?

Nejprve je důležité si vysvětlit, jak pracuje tělo. Po probuzení se v těle začne postupně hromadit tzv. adenosin a během dne vzrůstá jeho hladina v krvi, která je nejvyšší před spánkem. Ten se váže na receptory v mozku a čím víc ho máme, tím víc se nám chce spát. Jednoduše v hlavě „kříčí“ pojď spát už je čas. Vrchol většinou nastává mezi 12 – 16 hodinami bdělosti.

Kofein má ale tu funkci, že se usazuje na receptorech, která jsou vyhrazena právě pro adenosin. Tím pádem je zablokuje a nenastává tak ospalost. Cítíte se tak probuzení a máte více nergie.

 

Kafe před spánkem?

Jak jste se dočetli výše, někdo je na kofein více citlivý a někdo méně. To je dáno tím, že kofein je z těla odbouráván pomocí enzymu (tzv. cytochrom) v játrech, který ho rozkládá. Tento enzym může být ale různě účinný (na jeho účinnost má vliv například genetika), a proto někdo po večerní kávičce nemůže usnout, a naproti tomu někdo nemá problém si dát silné espresso v 8 večer a v 10 už spokojeně pochrupkávat. Jednoduše je to tím, že jeho tělo rychleji odbourá kofein z těla. Důležité je si uvědomit, že kofein má poločas rozpadu okolo 6 hodin (tzn. že 50% dávky vyprchá po 6 hodinách), proto se může stát, že si dáte večer kafe a potom vás čeká dlouhá bezesná noc.

 

Kofeinový dojezd

Kdo jakoukoliv formou používá kofein, tak se zřejmě již někdy setkal s velkou únavou po jeho vyprchání. To je dáno právě tím že adenosin, který je blokovaný kofeinem, se po celou dobu hromadí v těle, jenom ho mozek nedokáže detekovat. Jakmile je kofein odbourán z těla, ucítíte najednou velkou ospalost, ke které by ale došlo tak či tak, akorát postupně. Díky kofeinu, který tělo na nějakou dobu nabudil, se ale zdá, že ubýtek energie je daleko větší.

Pokud nepozřete další dávku kofeinu, bude těžké zápasit s ospalostí a pokud ji znovu vyřešíte tak, že požijete další kofeinovou nálož, vznikne tím závislostní cyklus.

 

Účinky

Díky tomu, že kofein zvyšuje mozkovou aktivitu, tak tělo začne produkovat více adrenalinu díky čemuž máte pocit nabuzení.  Mimo to se v těle začne zvyšovat koncentrace dopaminu, takže se můžete cítit daleko šťastější, než před požitím.

Kofein tedy zvyšuje krevní tlak, zlepšuje využití tukových zásob, zrychluje puls ale také zlepšuje soustředěnost, paměť a rychlost reakcí.

Nezapomeňte, že tělo se velice rychle stává na kofein rezistentní (přestane učinkovat) a to už po 4 dnech pravidelného užívání, proto je dobré používat kofein nepravidelně.

 

Kofein a výkon 

Ikdyž bylo provedených spousta výzkumů, tak jsou jejich závěry různorodé. Co se z nich dá ale vyvodit je to, že kofein pomáhá více u dlouhotrvající (aerobní) aktivity. To je dáno tím, že kofein uvolňuje tukové zásoby v těle a mohou tak být využity jako palivo pro svaly místo glykogenu (cukr uložený ve svalech a játrech).

 

 

Mišák

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *