fbpx

Blog

 Fascie? Že netušíte co to je? Právě zde je možná odpověď na bolest vašich zad!

Slyšíte o nich poprvé? Toto téma je ve světě fitness docela novinkou, ač se o nich ví už nějakou dobu. Dříve se na fascie pohlíželo pouze jako na nějaký obal svalů, který neplní žádnou roli. V dnešní době již víme, že jsou pro naše tělo velice důležité.

Fascie jsou tak důležité, že se považují za 6-tý smysl našeho těla. Přitom ještě v nedávné době si doktoři při operacích mysleli, že jsou k ničemu a dokonce je odstraňovali. Což dává smysl… Nevím co to je, tak to vyfiknu pryč. Přitom kdyby vám někdo vypreparoval všechny fascie z těla, tak sice ztratíte 20% hmotnosti, což je dobrá zpráva možná pro celoživotní dietáře, ale zároveň by se z vás doslova stala hromádka, nebo možná hromada… čehokoliv.

 

„Fascie jsou šestý smysl“

 

Můžete si je představit jako tenkou pavučinu, která je protkaná celým naším tělem (můžete je vidět například na kuřecím mase, jako takovou jemnou bílou blánu). Obklopují veškeré svaly, kosti, orgány, nervy, cévy a jsou uloženy v několika vrstvách. V poslední době jsou považovány za největší smyslový orgán. Bez fascií by naše tělo nikdy nemohlo být napřímené a pohromadě.

 

„západní medicína dochází na stejné závěry jako „alternativní“ východní“

 

Říká Vám něco akupunktura, meridiány či cchi? Ve zkratce je to čínská technika stará několik tisíc let a stisknutím určitých bodů na těle dokážeme ovlivnit místa, kterých se vůbec nedotkneme. Úplně stejné je to i s fasciemi. Ty přenášejí bolest na sousední svaly. Proto bolest nemusíme cítit tam, kde je opravdový problém, ale zcela jinde. Stejně tak můžeme pomocí fascií ovlivnit zcela jinou část těla, než na kterou se zaměřujeme. A přesně na tomto principu fungují i zmíněné východoasijské techniky.

A zajdeme ještě dále. Víte, že významné fasciální řetězce se shodují s dráhami meridiánů a většina akupunkturních bodů leží na místech, kde se kříží fascie? Není to úžasné? Technika stará tisíce let versus moderní západní medicína, která ovšem došla na podobný názor o pár tisíc let později, a to za pomoci nejmodernějších pomůcek a vědeckých poznatků.

Asi se nyní ptáte, co to vlastně je a na co mi to je? To Vám nyní vysvětlím. Povrchová vrstva fascií, je spojena s kůží, což znamená, že pokud posuneme kůži, musí dojít i k posunu vrstvy fascií. Hluboká vrstva je uložena až pod vrstvou tuku a obaluje svaly apod. Aby jednotlivé vrstvy po sobě mohli klouzat, musíme s nimi pracovat. Lehce se může stát, že fascie ztratí svoji pružnost, ztuhnou a to vede k dráždění a bolesti. Důsledkem je málo pohybu, stres, špatné držení těla apod…

Musíme je tedy udržovat pružné. To jde několika způsoby. Nejčastější způsob je automasáž (rolování), kterou nyní využívá i spousta pohybových studií. Při tomto způsobu se používají nejrůznější válce, míčky apod., pomocí kterých si krásně promasírujete celé tělo.

Pozor, neměli byste tento způsob ovlivnění fascií používat více jak 2x týdně! Důvod je zcela jednoduchý. V podstatě si vyždímáte kolagen z fascií a nějakou dobu trvá, než se znovu obnoví (kolagen zpevňuje zuby a kůži dodává svěžest a lesk). 

Jak se správně vyrolovat?

  • Pohyby neprovádějte rychle
  • Cílem je uvolnění všech vrstev
  • Začněte postupným tlakem a následně přidávejte na síle
  • Při bolestivosti svalů zvolněte
  • Nerolujte jen v jednom směru, zapojte větší množství úhlů
  • Rolování neprovádíme v místech křečových žil!

Fascie mají několik hlavních řetězců: 

  • Zadní povrchová línie (začíná u prstů na noze, pokračuje přes lýtka, zadní část stehna, podél beder, vpravo a vlevo podél páteře, přes lebku, až k obočí)
  • Přední povrchová linie (spojuje tělo ve dvou částech, začíná na horní straně prstů na noze, přes holeně, přední stranu stehna až po pánev. Druhá část začíná na kosti stydké a prochází přes bříšní svalstvo, hrudník, přední stranu krku, zadní část lebky a přes temeno hlavy se vrací po druhé straně zpět)
  • Laterální linie (začíná na zánártních kostech, pokračuje kolem vnější strany kotníku, probíhá podél vnější strany lýtka, stehna a bocích trupu, pod rameny pokračuje nahoru k uším)
  • Spirální linie (spojuje každou stranu hlavy )
  • Linie paží (od konečků prstů po rameno do krční páteře a hlavy,částečně do oblasti beder)
  • Funkční linie (prodloužení linie paží, probíhá po povrchu trupu k protilehlé straně pánve a k noze)
  • Hluboká přední linie (má skrz pánev vztah ke kyčlím a tím spojení dýchání a chůze)


Takže jak vidíte na obrázku, tím, že se fascie táhnou přes celé tělo můžete ovlivnit bolest zad, například rozvolněním chodidla. Můžete si to představit jako když válíte těsto na stole. Nejdřív máte nějaký chuchvalec těsta (sval), který pomocí válečku (roller) rozválíte (uvolníte) a uděláte z něj velkou placku (rozvolnění svalu). Tím pádem uvolníte i okolní tkáň a uvolníte tak bolest.

Mišák

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *