fbpx

Blog

Fungují umělá sladidla?

Má smysl kupovat potraviny, kde je obyčejný cukr nahrazen umělými méně kalorickými sladidly?

Už je tomu několik let, co vznikly umělá sladila jako řešení pro diabetiky a lidi trpící obezitou, přitom právě obezita neustále stoupá ruku v ruce s narůstající konzumací umělých sladidel. Samozřejmě hraje svou roli v přibírání na váze spousta věcí a nejde vše házet pouze na cukr a sladidla, nebo ano?

Určitě ne, ale je přinejmenším zajímavé, že i po velké módě nízkotučných a nizkokalorických pokrmů se vlastně vůbec nezastavil stoupající trend obézních lidí. Důvod je docela jednoduchý a vysvětlím vám ho na dalších řádcích.

 

Co jsou náhradní sladidla?

Asi je jasné, že to jsou náhražky klasického bílého cukru a dělí se na dvě základní kategorie – umělá a přirodní. Umělá sladila vlastně nemají nic společného s cukrem – jsou to pouze chemické sloučeniny a jejich největší „výhodou“ je to, že nedodávají našemu tělu zbytečné kalorie navíc.

Zatímco přírodní sladila jsou, jak už název napovídá, získávány z přírodních látek, jako například velice známé a rozšířené sladidlo stévie, které se získává z listů stejnojmenné rostliny.

„Nevýhodou“ přírodních sladidel je oproti umělým sladidlům větší obsah cukru, ale jak už určitě víte, tak nezáleží pouze na přijatých kalorií, ale na kvalitě jídla.

V dnešní době se už ale také dají sehnat sladidla, které obsahují malé množství cukrů, jako třeba Čekankový sirup, který obsahuje pouze 4,7g sacharidu na 100g a přes 70g vlákniny, která je velice prospěšná pro střevní bakterie.

 

Nejpoužívanější sladidla

Umělá:

  • aspartam,
  • sorbitol,
  • sacharin,
  • Acesulfam K…

  Přírodní:

  • nejrůznější sirupy (čekankový, rýžový, datlový, javorový…),
  • stévie,
  • xylitol…

 

Jak už jste se dočetli, tak umělá sladidla měla pomoci v boji se vzrůstající obezitou, což se ovšem tak úplně neděje. Dříve se totiž myslelo, že tím, že odeberete sladidlu kalorie, tak se vyřeší veškeré problémy. Bohužel tomu tak není, protože my a náš mozek nerozeznáváme kolik máme na jazyku kalorií, ale naopak velice dobře rozeznáme intenzitu sladké chuti, na kterou právě reaguje mozek.

Ten vyšle ihned do našeho krevního řečiště inzulín, který má odbourat cukr v naší krvi. A tady nastává několik problémů. 

  1. Díky impulsu z chuťových pohárku na jazyku náš mozek očekává přísun cukru. Ty se ale nedostaví a mozek tak „hladoví“, protože se připravil na něco, co nepřišlo = po chvíli si tak žádá náhradu ve formě dalšího jídla, které bude obsahovat cukry, aby se mohl nasytit a uhasit svoji touhu. Tzn., že nám umělá sladidla mohou navozovat pocit zvýšené chutě na sladké a následné spořádání většího množství jídla, než naše tělo potřebuje.
  2. Tím, že jsou umělá sladidla více sladká, než přírodní sladidla, tak na nich může vzniknout také větší  závislost, a potom nám mohou přijít výrobky s přírodími sladidly a ,,obyčejné“ ovoce bez chuti. To je nejvíc pak vidět na lidech, kteří pijí slazené nápoje a konzumují různé komerční tyčinky a podobně. Sladká chuť se totiž přenáší v mozku do místa, které trvoří centrum odměn. Proto pak chceme víc a víc intenzivní sladké chuti. Tady nastává problém toho, že lidé pak víc touží po zpracovaných potravinách, které jsou ale výživově málo hodnotné, čímž zase hladoví naše těla a chtějí další živiny, i když jsme před chvíli jedli. Začíná tak nekonečné kolo hladu, chuti a přibírání.
  3. Umělá sladidla poškozují střevní mikrobiotu, což přispívá ke střevní nerovnováze a přibývání na váze.

 

Mohou umělá sladidla pomoci s hubnutím?

Bohužel, podle spousty studií, umělá sladidla nepomáhají se snížením tělesné váhy, naopak mohou způsobit přibírání (viz. předchozí body).

Sice podle nejnovějších studií umělá sladidla, jako například aspartam, údajně nejsou zdraví škodlivá, ale opravdu potřebujeme do našich těl dostávat látky, které jsou synteticky vyrobené, nebo extrahované z uhlí, jako v případě sacharinu? Nehledě na to, že také spousty zaručených a neprůstřelných studií o dopadu nějaké látky na naše tělo bylo už tolikrát prostřeleno, že je určitě nedoporučuji brát jako nějaké dogma. Když k tomu připočteme to, že spouští v našem těle stejné pochody, jako klasický bílý cukr, a navíc ovlivňují negativním způsobem střevní mikrobiotu, tak si myslím, že umělá sladila v našem jídelníčku rozhodně nepotřebujeme.

Cesta ke štíhlému a zdravému tělu totiž nevede přes přísné diety a omezování kalorií, ale vede skrz kvalitní, vyvážené a tzv. „reálné“ jídlo.

 

A čím tedy sladit?

Nejdříve všem doporučuji udělat si alespoň měsíční cukrový detox, nebo se snažit postupně snižovat dávky sladidel, protože až potom poznáte, jak je doopravdy vše sladké a znovu začnete správně vnímat sladkou chuť.

Každopádně všem doporučuji si vybírat přírodní, co nejméně zpracovaná sladidla, ať už ve formě sirupu (rýžový, datlový…) nebo sypké směsy (stévie, xylitol).

 

Mišák

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *