fbpx

Blog

Jak moc solit?

Potřebuje naše tělo sůl? Jak moc solit? A co způsobuje její nedostatek a přebytek?

Sůl nad zlato

Tuto legendární hlášku jste už určitě někdy a někde slyšeli. Možná jste viděli i stejnojmenný film. Je v ní ale skrytý i nějaký hlubší význam?

Není tomu tak dávno, co byla sůl považována za „špatnou“ – zvedá krevní tlak, zvyšuje riziko kardiovaskulárních a mozkových příhod a může také poškodit ledviny, které jsou její nadměrnou konzumací zatěžovány. Co je ale důležité si uvědomit, že přemíra každé potraviny znamená nějaké zdravotní riziko…

Samozřejmě se díky těmto zjištěním začalo na sůl vrhat „špatné světlo“, přitom je sůl pro nás životně důležitá, protože zajišťuje spoustu funkcí v našem těle.

 

Účinky soli na naše tělo:

  • reguluje obsah vody v těle,
  • reguluje krevní tlak,
  • je silné antihistaminikum,
  • odstraňuje nadbytečné kyseliny v ledvinách a odvádí je močí,
  • v kombinaci s vodou má přirozené antioxidační funkce,
  • udržuje hladinu serotoninu a melatoninu v mozku,
  • je důležitá pro udržení funkce svalů a  slouží jako prevence svalových křečí,

 

Jak moc solit?

Většinou se uvádí doporučený denní příjem soli 5g pro dospělého člověka (v ČR je údajně průměrný příjem soli 3x větší).

Jak už to tak ale bývá, tak jako u všeho, příjem soli samozřejmě závisí na spoustě dalších faktorech, jako pohybová aktivita, teplota vzduchu, hydratace a další. Pokud člověk hodně sportuje, potřebuje do těla dostat soli víc, protože se jí přirozeně zbavuje díky pocení, a to obzvlášť v letních měsících, kdy její nedostatek často způsobuje následné nepříjemné křeče ve svalech.

V dnešní době se zhruba 80% soli do těla dostane ve zpracovaných potravinách, které ji záměrně obsahují víc, abychom si na ně získali závislost a kupovali je znovu a znovu, a právě toto je jeden z důvodů, proč je v ČR 3x větší průměrná spotřeba soli, než se podle tabulek udává.

Druhou velkou roli, kolik přijmout soli, hraje pitný režim. Osoby, které pijí během dne málo vody (méně než cca 1l/25kg hmotnosti), nemají přebytečnou sůl jak z těla vyloučit, a z toho potom plyne zvýšená zátěž na orgány, a to zejména ledviny. Zatímco člověk, který dodržuje pitný režim a správné stravovací návyky může příjem soli zvýšit v důsledku větší tvorby moči a odplavení soli z těla pryč.

 

Jakou sůl používat?

Asi nejznámější typy solí jsou mořská, himalájská a kamenná. Která je nejlepší?

Nejdůležitější je si uvědomit, že všechny typy solí nám mají dodat zejména sodík, který je pro naše tělo životně důležitý (podle vyhlášky musí všechny soli obsahovat min. 97%  chloridu sodného v sušině).

Všechny typy solí nám dodají i další minerální látky, které jsou ovšem zastoupeny pouze ve stopovém množství a nedají se považovat za nějaký významný zdroj minerálů. To se týká v poslední době hlavně růžové himalájské soli, která je protěžována jako „zdravější“ varianta právě kvůli o něco vyššímu obsahu minerálů, hlavně železa, díky kterému získala své specifické zbarvení. Bohužel vzhledem k dennímu příjmu soli se ani u ní nedá bavit o důležitém zdroji minerálů.

Mimo to, těžba této soli, která se těží v Pákistánu, zatěžuje tamní přírodu a ještě k tomu se letecky přepravuje na dlouhé vzdálenosti. Její těžba tak má bohužel v konečném důsledku více negativních účinků na přírodu, potažmo nás, než těch pozitivnějších.

Pokud konzumujete málo ryb, doporučuji kupovat sůl s obsahem jódu, který spoustě lidem v našich zeměpisných šířkách chybí a je důležité ho tělu dodávat.

My druhy solí střídáme a jednou použiváme takovou a podruhé zase makovou. Kažodpádně nemá zcela žádný smysl kupovat nějaké extra drahé soli, protože vždy dostanete produkt, který musí dle vyhlášky obsahovat 97% chloridu sodného.

Mišák