fbpx

Blog

Jaká strava je nejzdravější?

Jak se vyznat v tom obrovském množství stravovacích směrů a vybrat ten nejzdravější?

Možná, stejně jako já před několika lety, řešíte stejnou otázku, která je všude rozpitvaná do často absurdních směrů – které jídlo je nejzdravější a nejprospěšnější pro naše tělo? Abych se přiznal, tak vlastně tady tu otázku řeším i teď, akorát s tím rozdílem, že jsem na ni našel odpověď a ve skutečnosti je to vlastně úplně jednoduché.

Často mám pocit, že lidé dělají „z komára velblouda“ a mají pocit, že musí všechno stokrát zanalizovat, prozkoumat, otočit, převrátit, vyvrátit a pak nakonec dojdou k nějakému závěru a stejné je to bohužel i u jídla.

 

Jak se vyznat ve všech radách?

Řekl bych, že spousta z nás se setkala s prvním „návodem“ co jíst, v podobě klasické pyramidy, někdy na základní škole.

Já se znovu „z očí do očí“ s takovou pyramidou setkal nedávno – v učebnici přírodopisu pro 3. třídu. K mému překvapení se stále v takové potravinové pyramidě v prvním patře nachází obiloviny – těch máme teda sníst nejvíc. Přitom proti pečivu se v poslední době docela hodně zbrojí a spousta lidí ho ze svého jídelníčku vynechává.

Pak tu máme kromě různých potravinových pyramid i nejrůznější potravinové talíře apod a aby toho nebylo málo, tak do toho všeho na nás útočí spousta nejrůznějších stravovacích směrů – RAW, vegetariánství, veganství, paleo, makrobiotická strava a spousta dalších nízkosacharidových, nízkotučných a kde jakých dalších stylů.

A co je na tom vtipné, nebo možná spíš zajimavé? Každá taková strava hlasí vlastně to samé: „Po této stravě budete mít daleko víc energie, vytality a zlepší se vám zdraví.“

Jak je ale možné, že se opravdu spoustě lidem zlepší zdraví a kvalita života, když jsou přitom mezi některými druhy stravování docela velké rozdíly?

 

Používejte jen ty nejkvalitnější potraviny.

 

Důvodů je hned několik:
  1. Kvalita potravin – asi největší důvod toho, proč je spousta stravovacích stylů úspěšných, aspoň v několika prvních měsících. Ve velké většině totiž vedou všechny směry k jedné věci – jíst potraviny v co nejlepší kvalitě, a to je jeden z největších důvodů toho, proč se začneme cítit líp. Tělo najednou dostane látky, které potřebuje k jeho správné funkci a naopak se nebude muset zbavovat toxických látek, které jsou obsaženy v různých polotovarech a méně kvalitních potravinách.
  2. Předchozí stravovací návyky – druhý bod, který úzce souvisí s prvním. Spousta lidí, kteří se rozhodli pro změnu stravování v drtivé většině do té doby nejedli žádné extra prospěšné a výživné jídlo. Proto je pro naše tělo najednou úžasný pocit dostávat vitamíny, minerály a sposuty dalších enzymů, které potřebuje a nemusí strádat tím, že je doposud nemělo k dispozici. Nakopnete tak zase zpět spoustu tělesných funkcí, které doposud strádaly.
  3. Detoxikace – to znovu souvisí s kvalitou potravin. Pokud jsme do teď kupovali zpracované potraviny (polotovary, tyčinky, slazené nápoje…), tak se naše tělo muselo vyrovnat se spoustou chemických přísad, které tyto jídla obsahují. Umíte si vůbec představit, kolik energie naše tělo musí vyvinout na zbavení se všech nevhodných látek? Přesně tolik, že najednou zjistíte, že místo toho, abyste po práci přišli utahaní a zničení zapadli rovnou do sedačky, tak si jdete například zacvičit, nebo se projít. Sport nám zase zvedá naši výkonnost a spokojenost, takže se dostáváte do začarovaného kruhu návalu energie.
  4. Styl života – vždy se vše děje po malých krůčcích a změna stravy může být tím prvním krokem, na který se nabalí další a další, třeba jako zmíněný sport po práci, který má také pozitivní důsledky na naše tělo. Nakonec tak zjistíme, že po několika letech jsme se změnili k nepoznání.
  5. Genetické předpoklady – toto je jeden z důvodů toho, proč je někdo od mala víc na maso, nebo na sladké, a taky z toho důvodu někomu může víc vyhovovat například paleo a jinému zase vegetariánství. Mimo to může hrát roli to, na jakém místě na planetě daný člověk žije a podle toho má také větší předpoklady k různým stravovacím navykům a nastavené trávení.
  6. Naše cíle – kategorie, která se strašně málo bere v potaz, přitom náš „mindset“ hraje důležitou roli v tom, jak se nám bude dařit a kam zamíříme. Může to být, a taky je jeden z faktorů toho, proč nám může daný stravovací směr sednout, nebo se proměnit v horor. Pro mě například byl asi před 10 lety vrchol zdravé stravy rýže a kuřecí prso. Bylo to jednoduše z toho důvodu, že jsem chodil do posilovny, kde bylo toto jídlo „svaté“ a když jsem takové jídlo jedl, tak jsem u toho měl super pocit, že to teď poroste a pomůže mi to v dosažení cíle. Zatímco pro někoho jiného může být to nejlepší a nejzdravější jídlo obyčejný zeleninový salát bez masa, protože má rád zvířátka a nejen že mu chutná, ale ještě ho uspokojuje taky to, že tím že nejí maso, chrání přírodu. Stejné je to u člověka, který chce zhubnout, pro něj je důležité, že má jídlo odpovídající jeho představám, protože kdyby například takový člověk měl sníst bůček, tak nejenže po něm pravděpodobně nezhubne, ale taky dostane bonus toho, že z takového jídla bude ve stresu, a to znamená ukládání tuku.

 

Jakou stravu vybrat?

Asi nejdůležitější, čím při změně stravy začít, je zbavit se všech polotovarů a dalších lákávých výrobků z obchodů, pečiva, jednoduchých cukrů a naopak zařadit do stravy více zeleniny, ovoce, ořechů, ryb a dalších kvalitních potravin.

Na tuto fázi se dá vletět buďto postupně, nebo menšími krůčky vyřazovat a nahrazovat nekvalitní jídlo kvalitnějším.

Po této fázi se totiž tělo vrátí zpět do původního nastavení a začne si samo říkat co potřebuje. Dokonce se vám i zbystří chutě a najednou budete vnímat jídlo daleko intenzivněji.

 

Jezte to, po čem je vám dobře.

 

Potom už bude záležet vlastně jen na vás, jakou cestu zvolíte. Já vám ale můžu doporučit, abyste opravdu poslouchali svoje tělo a nedávali pouze na rady z internetových článků, že musíte jíst toto a tamto, protože je to nejlepší.

Zkuste experimentovat, vyzkoušejte různé směry a nakonec si z nich vyberte ten, který vám bude vyhovovat nejvíc, nebo prostě si z každého vemte něco a kombinujte dohromady.

Hlavně nezapomeňte na to, že jídlo neznamená žádný stres, ale odměnu a potěšení pro vás a vaše tělo.

 

Jak poznat, že mi strava sedí?

  • Mám na jídlo chuť (neplést si s neodolatelnou tohou po nezdravém jídle).
  • Nemám k jídlu odpor.
  • Je mi po jídle lehce a dobře.
  • Netrpím nedostatkem vitamínů a minerálů (zjistíte z krevních testů).
  • Mohu jít po jídle pracovat (ať už psychicky nebo fyzicky).
  • Necítím po jídle únavu.
  • Zlepší se zdravotní stav.
  • Zlepší se psychický stav.
  • Zlepší se kondice.

 

Mišák

 

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments