fbpx

Blog

Jaké cvičení je nejlepší?

Které je to nejpřínosnější pro naše tělo? Je to snad jóga? Pilates? Nebo nějaká náročnější lekce, jako tabata a funkční trénink? A co silové cvičení? 

Na tyto otázky si možná taky často kladete, protože samozřejmě chcete co nejrychleji zhubnout, nabrat svaly, zpevnit tělo nebo se zbavit nějaké bolesti.

V podstatě každý vám poradí, že pokud chcete zhubnout, tak byste měli začít dělat cardio = běh, pokud chcete nabrat svaly, začněte posilovat, pokud máte zdravotní požíže, cvičte pilates atd…

Velice často se ovšem stává, že i když běháte, dřete a topíte se v potu, výsledek se nedostaví. V konečném výsledku totiž hraje roli spousta věcí od stravy po psychiku. Tím, co ovlivňuje výkon se ale dnes zabývat nechci. Naopak vám chci poradit, jaká cvičení jsou podle mě nejlepší pro spalování přebytečné energie, posílení a zdraví.

Stačí si jen vybrat, jaká kategorie se pro vás aktuálně hodí nejvíce a začít cvičit.

 

Zdraví

Na výběr máte spoustu lekcí – zdravá záda, pilates, nejrůznější druhy jógy a její různé styly. V podstatě všechny pomalé lekce stejně většinou vychází z dvou hlavních směrů, které jsou podle mě nejzákladnější a nejlepší – je to právě zmíněné pilates a jóga.

Upřímně jsem se nepotkal s lepšími lekcemi, co se týče zlepšení zdraví a zdravotních problémů. Pilates je zaměřeno hlavně na posílení stabilizačních svalů (core).  Jóga se soustředí nejen na protažení, ale také posílení.

 

Posilování

Další kategorie je nabírání svalové hmoty. To se týká většinou mužů, kteří touží po enormě velkých svalech, které viděli na různých fitness stránkách a obrázcích. Z toho pohledu je určitě jednou z nejlepších variant posilovna.

Bohužel drtivá většina nedosáhne požadované svalové úrovně, a co se týká fyzického zdraví, tak tady je posilovna bohužel jednou z nejhorších možností. Přitom jsem já sám strávil ve fitku několik let budováním hmoty a dříve bych na ni nedal dopustit. Teď už pouhé zvedání závaží nedoporučuji  žádnému klientovi.

 

Zpevnění těla

Sem bych určitě zařadil funkční cvičení. Nemusí se jednat pouze o funkční trénink, který často s nějakou funkčností nemá nic společného, ale můžeme sem zařadit například Total body, tabatu, HIIT a další lekce.

Je tu ale jedno velké ale – trénink by měl být poskládán z funkčních pohybů s vlastní váhou. Pro pokročilé, kteří se chtějí dále zlepšovat, je vhodné použít různé vybavení, které stíží jednotlivé cviky (činky, kettlebell, lana, gumy, balanční podložky, míče…)

Takový typ cvičení totiž zlepší všechny zdravotní aspekty – kondici, sílu, zdraví a ještě u toho i zhubnete nějaké to kilo.

 

Hubnutí

Pro ženy asi nejčastější důvod, proč začít cvičit. Na výběr je ze dvou kategorií – cardio (aerobní cvičení) a lekce typu tabaty a HIIT (anaerobní cvičení).

Rozdíl mezi oběmi kategoriemi je hlavně v tepové frekvenci, při které se cvičí. U cardia se tepovka drží okolo 60% maximální tepové frekvence, zatímco u tabaty se tepovka zvyšuje až k maximální hranici.

Možná už víte, že u cardio lekcí se tuk začne spalovat až po zhruba 30 – 45 minutách. Což samozřejmě neznamená, že do té doby se nic neděje! I v první půlhodině se spaluje energie, ale ve formě cukru (glykogenu). Takže to neznamená, že pokud půjdete třeba běhat jen na 20 minut, tak nespálíte žádnou energii.

Z mého pohledu je ale daleko více zajímavé anaerobní cvičení. Protože má oproti cardiu benefity v tom, že trvá kratší dobu a metabolismus je zvýšený až 24 hodin po docvičení = tělo v relaxačním režimu spaluje více energie. V tom cardio zaostává, protože spalování se zastaví s prvním snědeným jídlem, nebo vypitým koktejlem. Asi jediná nevýhoda je ta, že jsou anaerobní lekce náročnější, a proto je nedoporučuji úplným začátečníkům. 

 

 

Na každého funguje něco jiného!

 

 

Nezapomeňte, že u každého cvičení hraje roli spousta proměných – strava, jakým stylem je cvičení vedeno, jak přímo vám cvičení sedí – jestli vás baví, ale taky například vaše aktuální psychické rozpoložení, únava apod.

Nikde není zaručeno, že by když budete cvičit to nejlepší spalovací cvičení, tak opravdu zhubnete. Na každého totiž funguje něco jiného.

 

Mišák

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *