fbpx

Blog

Kolik vody denně pít?

Jaké jsou účinky vody na naše tělo? Co vše ovlivňuje a způsobuje její nedostatek?

Určitě víte, že bez vody nevydržíme ani několik dnů. Tak moc je pro nás důležitá, přitom obrovská většina obyvatelstva trpí jejím nedostatkem a nedodržuje základní pitný režim.

 

50 – 60 % těla tvoří voda

 

Než se dostaneme k tomu, kolik vody denně potřebujeme, pojďme se podívat na to, co vše voda v našem těle ovlivňuje:

  • Díky elektrolýze je hlavním zdrojem energie v našem těle.
  • Zvyšuje účinnost imunitního systému.
  • Je rozpouštědlem pro potravu, vitamíny a minerály.
  • Využívá se k přepravě všech látek v našem těle.
  • Zbavuje tělo toxinů.
  • Pomáhá prevenci artritidy a bolesti kloubů.
  • Pomáhá trávení (zabraňuje zácpě).
  • Ochlazuje naše tělo díky pocení.
  • Snižuje stres a deprese.
  • Vyhlazuje kůži a snižuje následky stárnutí.
  • Její nedostatek má vliv na spousty civilizačních onemocnění.

Tento výčet je jen minimem toho, co vše voda v našem těle ovlivňuje a teď si představte, že drtivá většina lidí má vody nedostatek a je nonstop dehydratovaná. Musím se přiznat, že jsem za svou kariéru dokonce ještě ani nepotkal nikoho, kdo by správný pitný režim dodržoval.

Z toho pak mohou plynou různé zdravotí potíže od těch mírných, jako je bolest hlavy a zácpa, po zásadnější, jako například ledvinové kameny, až po ty chronické, jako je zvýšený krevní tlak.

Často přitom stačí pouze zvýšit příjem vody, místo nákupu farmaceutických tabletek na kde jaký problém.

 

Jak poznat dehydrataci?

 

Hlad je pouze převlečená žízeň

Proč dochází k dehydrataci u tak obrovského množství populace? Zcela jednoduše proto, že hlad a žizeň mají velice podobné signály, které vysílá mozek při nedostatku energie (mimochodem mozek tvoří až z 80% voda). Spousta lidí přitom nedokáže signály rozeznat a místo toho aby se napili, tak jí, i když ve skutečnosti nemají hlad.

Dehydratace je i proto jedním z důsledku přibírání na váze.

Jak poznat, že máme hlad? V případě, že tělo přežívá dehydratované už nějakou dobu, tak velice špatně. Jedním z ukazatelů je sucho v ústech, které už ale znamená opravdu velkou dehydrataci a do takovéto fáze bychom se vůbec dostat neměli.

Naštěstí moderní doba přináší moderní způsoby a každý si tak může stáhnout do svého chytrého telefonu aplikaci, které vás upozorní na váš pitný režim. V případě, že nevlastníte chytrý mobil, stačí si nastavit budík na určitý interval a vždy se napít, když zazvoní.

Jakmile se vaše tělo znovu pořádně naplní vodou, začnete sami rozlišovat potřebu pití a jídla.

 

Kolik vody denně pít?

Tady záleží na spoustě faktorech, které příjem vody ovlivňují – teplota, váha, pohybová aktivita a další. Obecně bychom však měli vypít každý den zhruba 1 litr vody na 25 kg hmotnosti. Tzn. že průměrný člověk by měl vypít zhruba 3 litry vody denně.

Tady si ale musíme uvědomit, že to je pouze základ, ke kterému se musí přičíst například pohybová aktivita, nebo okolní teplota.

V horkých letních dnech bychom měli zvýšit příjem vody díky většímu pocení = ztrátě tělesné vody a zhruba na každou hodinu cvičení přičíst další 1/4 litr vody, který během pohybové aktivity vypotíme a spotřebujeme.

V letních měsících se nám může také velice pravděpodobně stát, že s větším množstvím pocení nás začnou chytat křeče. To naštěstí jde vyřešit jednou zcela jednoduchou a efektivní metodou – dát si na každé dva litry vody asi 1/4 lžičky soli, čímž dodáme tělu zpět potřebné látky, které zabrání křečím (zde je důležité dodržovat zásady zdravého strovování viz. článek: Jak moc solit?)

 

Jaké tekutiny pít?

Zapomeňte na to, že do pitného režimu můžete započítat nejrůznější slazené limonády, džusy, ale taky třeba čaje, tzn., že všechny tyto nápoje musíme počítat pouze nad rámec denního příjmu vody!

Pro správné fungování vody v našem těle je důležité pít pouze ČISTOU vodu bez jakýchkoliv přidaných látek! Jedině ta nám zaručí správné fungování a zdraví našeho těla.

 

Mišák