fbpx

Blog

Není to divný?

Není to trochu divný, aby muž psal o ženských věcech? Co ten o tom asi tak ví?

A víte co? Ne! Není to divný a vlastně o tom zřejmě vím daleko víc věcí, než kde jaká ženská. Budu totiž  psát o ženském menstruačním cyklu, který je důležitý z pohledu výkonnosti, zdraví a i toho, jak ovlivňuje muže. Takže doporučuji přečíst všem chlapákům, manželům, managerům, prostě všem.

Proč by se ženy měly řídit svými vnitřními hodinami? Asi už jste o tom někdy slyšeli, že ženy mají svůj měsíční cyklus, který trvá +/- 28 dní. Možná už jste ale neslyšeli, že tento cyklus je rozdělený do 4 kvartálů. A to je ten důvod, proč mají někteří muži tu možnost, stejně jako já, si doma zažít jednu ženu, která se ale chová každý týden jinak.

 

Dřív to bylo mega na palici a nevěděl jsem, co s tím mám dělat…

 

A ano dřív to bylo mega na palici a totálně jsem nevěděl, co s tím dělat a proč se chová, jak se chová…

Jak je sakra možný, že chvíli je naspídovaná a totálně prdlá, a druhý den se vzbudí a je z ní naštavaná, rozzuřená saň, která za sebou nechává jen popel? A na klasickou chlapskou otázku: Co je? Což už teda vím, že se nedělá, odpovídá nic (moudří už ví, že tady začíná počátek průšvihu).

Samozřejmě nemá tento ženský cyklus vliv jen na náladu, ale také na výkonnost, únavu, kreativitu, empatii a spoustu dalších tělesných pochodů.

A protože se zabýváme fitness, bude nás zajímat z pohledu žen nejvíce výkonnost, která se v různých částech jejich cyklu mění a je důležité vnímat její poklesy, zatímco pro muže bude asi zajímavější se dozvědět víc o psychickém naladění jejich drahých poloviček, protože teprve potom jim mohou pořádně porozumět.

Takže, jak už jsem psal, žena si projde za měsíc 4 fázemi – předovulační (dynamická), ovulační (expresivní), předmenstruační (kreativní) a menstruační (reflexivní). Každá z těchto fází je v něčem specifická a doprovází ji zvyšování a snižování energie, stejně jako zlepšování a zhoršování nálady.

Strašně důležité je totiž uvědomit si, že ženy nefungují stejně jako muži. A to, že je dnešní svět založený zcela na mužských principech, ženám vůbec nesvědčí ( ať už se jedná o jakoukoliv fyzickou nebo psychickou výkonnost). Spousta žen v důsledku toho pak končí vyhořelých nebo přetažených.

To platí samozřejmě i ve spojení žen se cvičením, přitom, jak se dočtete na následujících řádcích, ženy by měly poslouchat a dbát na svůj fyziologický rytmus a podle něj zařazovat typy a náročnost lekcí.

 

Takže dámy, proč je důležité poslouchat své tělo?

Protože máte 4 fáze a o těch je důležité vědět i kvůli cvičení! A jaké to jsou?

  • PŘEDOVULAČNÍ – tady je žena PLNÁ ENERGIE, takže si může dát do těla, kolik jen snese.
    S partnerem je všechno v pohodě (pokud to není trouba, tak ji ani nijak moc neštve).
  • OVULAČNÍ – tady je žena s energií taky v pohodě + je hodně empatická, stará se o partnera (ještě aby ne, když má ovulaci) + jestli vás partner štve, přemýšlejte o výměně. :))) Muži by měli být v sedmém nebi a pěkně si toto období užívat.
  • PŘEDMENSTRUAČNÍ – energie pomalu ale jistě ubývá a přicházejí větší chutě na jídlo, což je v pohodě, protože za 2 týdny jste zase v aktivní fázi a zvyšuje se bazální metabolismus = spálíte víc energie, i když jen sedíte. Tady si muži začněte dávat VELKÝ POZOR, protože začíná přituhovat – startují ty nejdůležitější hádky s partnerkou o tom, jestli bude pršet, nebo ne (výrazně nedoporučuji mužům ptát se: Co ti je?).
  • MENSTRUAČNÍ – energie na bodu mrazu. Tady ženy potřebují ODPOČINEK, protože jinak se to s nimi může táhnout po celý další cyklus (měsíc) a to určitě nechcete ani vy, ani váš společník! Takže místo rychlých lekcí zařaďte nějaké relaxační cvičení atd. + hádky ustávají a začínáme pomalu ale jistě od začátku.


Takže dámy, jak vždy říkám: „Poslouchejte své tělo“, nedělejte si starosti s tím, že máte někdy větší hlad, a nenuťte se do rychlých cvičení, když cítíte, že potřebujete odpočívat, protože jinak vám to dá vaše tělo sežrat celý další měsíc. Pamatujte, že vaše tělo ví nejlépe, co je právě potřeba. 

A pánové? Neberte si hádky a její stížnosti v předmenstruační části tak osobně, protože většinou to neznamená že děláte všechno špatně, ale prostě jen na vás ventiluje vše, co jí v životě vadí. 🙂

Mišák

 

Komentáře k “Není to divný?”

  1. Moc hezky napsany a hlavne vtipne 😁
    Ja osobne na sobe citim ty ubytky energie, ale hlavne to znovu nastartovani na zacatku. Moc hezky clanek 😊 Diky!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *