fbpx

Blog

Podvýživa? Zřejmě se to týká i vás.

Žijeme v době, kdy si můžeme dopřát jakékoliv jídlo z jakéhokoliv koutu světa. Máme možnost jíst ovoce, zeleninu a vlastně jakékoli jídlo po celý rok. S technickou revolucí se nám dostávají možnosti, které předchozí generace neměli.

Není to tak dávno. Týkalo se to ještě možná i vašich rodičů nebo prarodičů, kteří stáli pověstné fronty na banány. Neměli dokonce ani žádné ponětí o všech superpotravinách, které můžeme konzumovat my. Nebyli ani zdaleka zavaleni tolika různými doplňky stravy – vitamíny, minerály a zázračnými “jídly” v prášku, které jen rozmícháte v shakeru, nebo hodíte na pánev a do minuty máte “uvařeno”.

V dnešní době máme navíc vědomosti, které dříve nebyly známé. Víme spoustu informací o tom, které potraviny jsou zdraví prospěšné a plné minerálů, vitamínů, antioxidantů a enzymů a pomáhají nám  žít dlouhý a zdravý život.

Víte ovšem, že až 1,9 miliardy populace je podvyživená? Nemyslím tím teď jen to, že lidé nemají co jíst. I když těch je na naší planetě aktuálně okolo 800 mil., převážně v rozvojových zemích. Dostali jsme se do doby, kdy sice máme hromady jídla, spousta lidí je obézních, ale přitom vnitřně podvyživeni.

I když jsem zastáncem toho, že každý musí převzít odpovědnost sám za sebe, nechci házet vinu jen na ně. Proč? Protože v době internetu, televize a všech těch reklam okolo, je těžké se vyznat v tom, co je pro lidské tělo skutečně prospěšné. Proč vzniká podvýživa i u obézních lidí? Respektive nejen obézních? Můžete být i štíhlí, ale stejně vám s největší pravděpodobností budou chybět důležité vitamíny, minerály nebo tuky.

Je to jednoduché, když budete jíst nesprávné potraviny, tak si sice “zaplácáte” žaludek, ovšem nevyživíte své tělo a svůj mozek. Ten vám potom po chvilce začne vysílat signály, že má zase hlad, protože mu chybí důležité živiny pro správnou funkci. Spousta lidí se potom nezvládne udržet, a naláduje do sebe další nekvalitní stravu. Vzniká tak začarované kolo.

Pojďme se podívat na důvody toho, proč lidé nejí kvalitní potraviny:

  1. Stále menší obsah minerálů a vitamínů v potravinách – to je důsledek a vybraná daň za dnešní moderní společnost, která si zvykla mít všechny potraviny dostupné po celý rok. Důraz je tak více kladen na objem, než na kvalitu potravin.
  2. Fast foody, polotovary – zase jsme u naší moderní doby, kdy jsou fast foody na každém rohu. Polotovary, které si hodíte jen do mikrovlnky, dostupné v kterémkoliv obchodě. Je to samozřejmě jen vyústění zrychlené doby, kdy mají lidé na starosti spoustu “důležitější” věci, než si dát dobré a hlavně výživné jídlo. Pamatujte si, že zdraví máte pouze jedno a peníze si do hrobu nevezmete.
  3. Zpracované potraviny – tím myslím potraviny, které jsou nějakým způsobem již upraveny. Např bílá rýže, bílé mouky, bílé těstoviny apod… Z těchto obilovin jsou tedy odstraněny všechny části, které obsahují důležité a na vitamíny a minerály bohaté látky. Přitom nad tímto zůstává rozum stát! Bílé obiloviny, které jsou více zpracované, protože je z nich odstraněn obal i klíček, jsou levnější, než celozrnné a zdravější obiloviny, které jsou jednodušší na zpracování, tudíž by měly být levnější právě ty.
  4. Dražší zdravé potraviny – bohužel zde platí, že na zdraví se vydělává nejvíce. Viz. bod 3. Přitom tyto ceny zdravých a alternativních (veganských, vegetariánských) potravin jsou často úplně nesmyslné. Uvedu jeden příklad, kterého jsme si všimli s manželkou v obchodě a to je majonéza od Hellman’s, kdy veganská verze, která je na vlas stejná jako klasická verze, akorát v ní samozřejmě není vejce, stojí 100 ml cca 28 Kč. Zatímco klasická majonéza, která obsahuje vejce, což by si člověk se zdravým selským rozumem řekl, jasný tak to musí být přece dražší na výrobu i složením, stojí 100 ml pouze cca 14 kč. A takto je to i se spoustou jiných zdravých potravin. Výrobci pochopili, že stačí přidat název Fitness, vegan, vegetarian atd. a navýšit cenu velice podobného produktu klidně i dvojnásobně, jako je to ve zmíněném příkladu. Potom má spousta lidí dojem, že zdravé věci jsou daleko dražší, než ty normální, méně hodnotné.
  5. Sice dražší, ale naopak výživnější – jak jsem již zmínil, spousta zdravých potravin je dražších. Naštěstí se najde i spousta vyjímek. A když budete hledat, najdete výrobce, kteří nechtějí jen vydělávat, ale také jim patrně jde i o zdraví ostatních. Vy tak můžete získat potraviny, které jsou možná stále o něco dražší, ale o to hodnotnější pro vaše tělo! Zjistíte tak, že sice utratíte za stejné množství jídla více, ale vydrží vám déle! Protože začnete dávat tělu jídlo nabyté živinami. Mozek tak poté přestane vysílat signály SOS a nebudete mít touhu se přejídat. Nakonec na takovémto jídle dokonce můžete i v konečném důsledku ušetřit.
  6. Málo “živých” potravin – tím myslím saláty a podobné nevařené pokrmy. Určitě už jste slyšeli, že vařením, respektive vysokou teplotou, se zničí různé vitamíny a enzymy v zelenině a ovoci. Když si tedy k tomu připočteme, že čím dám tím méně lidí jí syrovou zeleninu a kupuje si polotovary, máme znovu zaděláno na problém.
  7. Neinformovanost a špatná informovanost – tím myslím například to, že spousta lidí si kupuje oříšky, ovšem už netuší, že aby z nich něco tělo dokázalo přijmout, musíte je namočit do vody. Pokud to neuděláte, díky kyselině fytové a blokátorům v oříšcích, si z nich vaše tělo nevstřebá žádné minerály. Dalším takovým příkladem jsou mléčné výrobky. USA má největší spotřebu těchto výrobků na hlavu, přitom největší podíl osteoporózy (řídnutí kostí). Proč asi??
  8. Doplňky stravy – na trhu je ohromné množství vitamínových, minerálových a všelijakých možných doplňků stravy. V podstatě každý člověk má doma určitě nějaký takový preparát. Z toho plyne, že by měl být každý nadopovaný vším co tělo potřebuje. Bohužel tomu tak není… A proč? Jednoduše proto, že jsou to peníze spláchnuté do záchodu. Všem synteticky vyrobeným doplňkům totiž chybí to nejdůležitější. A to je přírodní forma. V přírodě se totiž nikde nevyskytuje zcela osamoceně například vitamín C. Nemůžete ho jen tak vykopat ze země, nebo posbírat ze stromu. Vlastně můžete, ale je v podobě jablka, nebo jiného ovoce či zeleniny. A v tom je právě ten zádrhel. Syntetické vitamíny nemají veškeré další složky jako různé enzymy a podobně, které vitamíny potřebují pro správné vstřebání. Dochází tak k tomu, že si sice koupíte prášek nabytý spoustou vitamínů a minerálů, vstřebá se vám bohužel jenom okolo 1-5%. Samozřejmě je to lepší, než drátem do oka, nebylo by však lepší si raději koupit výživné jídlo, které vám ušetří peníze a dostanete z něj vše co vaše tělo potřebuje? 

A co říci na závěr? Pro mě asi už takové omleté klišé, které říkám stále dokola – jezte reálné jídlo. To je takové, které najdete venku okolo vás. 🙂

Mišák